sâmbătă, octombrie 27, 2007

Amaro dad.

Amaro Dad, cai san andă-l Cerurea.
Sfinţil-pe Cheo anau,
Avel Chi împărăţia,
Cărel-pe Chi voia,
Sar ando cero, cadeai pe-i phu.
Amaro manro anda sea-l ghesa,
De les amengă agheş
Hai iertisar amengă amare greşelea,
Sar i ame iertis amaren cai greşin
Hai na gărame amen ande ispita,
Ta izbăvisara-me le nasulestar.
Că Chiri sî e împărăţia,
E puterea i o barimos,
Ăl Dadesco i ăl Şeaesco
I ăl Sfântosco Duho
Acana i pururea i andăl vecii vecilor. Amin.

Tatăl nostru, în ţigăneşte. Îmi place cum zic ei
"A Tatălui şi a Fiului" - "Ăl Dadesco i ăl Şeaesco".

Şi încă vreo două delicatese:

Luceafărul, prima strofă
"Sas ăc data sar andă-l poveşti
Sas sar nici ăc data
Andal neamurea bare, împărăteşti
Ăc şei şucar prea".

Sara pe deal, tot prima
"Pă ireat po dealo o buciumo sunil jealaia
Ăl turmea urchii scăpărin ande calea,
Poien ăl paia, claro izvorândo ande hainga,
Tala-ăc salcâmo, drago, ajucăres-ma tu man".

Tot din ghidul de conversaţie care mi-a picat în mână mai
extrag câteva traduceri zglobii, unele de sezon, altele general valabile:

o să ningă: va dela o iu

vântul va sufla tare: e varval va phurdela zurales

ce doriţi? e ora şase dimineaţa. aveţi ordinul Parchetului?
: so camen? sî o ceaso şou dimineaţa. sâtu-me ordino de Parchetoschi?

da, deschideţi. de unde aveţi aparatul video şi radiocasetofonul?
: da, same. catar sâtu-me o aparato video i radiocasetofono?

l-am cumpărat de la un cetăţean din târg:
chindem-les gajestar ando târgo.

furt: ciorimos
gardian: caralo
(sunt vreo 10 pagini pline de vocabular cu aromă de cătuşe)

la bunic se zice cac
la mamă, dei
părinţi, dada
soră, phei (aşa s-o fi născut "fă?")
tată, dad.

Laşi reat!
Adică noapte bună!
Şi baht baro, adică noroc mare!
Rămâneţi sănătoşi - Aşen sasteveste!


Foto © verbiaj.

Instantaneu de la Ateneu. Era Vienna Music Film Festival,
la sfârşitul lui septembrie. Pe scenă, nişte balerine dansau
graţioase, ca nişte lebede.

Iar publicul era în delir, înfierbântat şi înfometat de cultură.
Se vede, nu?

14 comentarii:

pantacruel spunea...

verbiajule,
amaro rau de tot.
da' frumos.
tu insusi esti o delicatesa. stau si citesc aceste cuvinte tiganesti si imi dau seama ce limba frumoasa au 'prietenii' astia ai nostri. (pe bune!)

m-ai dus cu gandul la (cel mai ) minunatul...
'dom za vesanje'

eu totusi cred ca...
vrei sa te IMPACI cu CHITI!
(si sa stii,ca ai dreptate.
uneori trebuie sa intoarcem si celalalt obraz! )

ps
mi-ai facut pofta de lumea tiganilor.
dar rau de tot.
si daca am timp o ma tiganesc si eu putintel (pe blogul meu) cu niste sosuri si salate tiganesti. :)

Aky spunea...

.. si tu-te sa vezi "Roming".

pantacruel spunea...

aky,
haoleou, chiar...
de asta uitai! de 'roaming' si cat de mult l-am asteptat :))
merci,

verbi,
vezi, draghe, ca ti-am
smanglit
si un vers.
(pentru titlu, ma intelegi...) :))

Unknown spunea...

Da Verbiaj si eu mor dupa tigani. Sa-i vad in filme si sa citesc despre ei.In rest ....Nu am nimic cu dansii. In scoala grenerala cel mai bun prieten al meu era un tigan. Dar acum prefer sa ma respect cu dansii de la distanta.
Pantacruel daca iti e asa pofta da o fuga prin Rahova - Ferentari.Dar ai grija sa nu ti se aplece.

pantacruel spunea...

dede,
pohta vine mancand :)

si chiar acum ii servesc la un mic dejun tarziu,
cum ziceam.
(intra si vei vedea ce mai musc din ei... merg la fix cu ceai negru, am observat)
si, apropo,
sa stii ca au carnita destul de fragezita,
nu cum se-ar crede, tabacita...

Aky spunea...

Domnu Verbiaj, ce mi-ati facut?! Asta ar trebui pusa la postul anterior, da sunt prea indignat. Ascult de 2 zile frenetic pe Malaele si a lui "De dragoste pentru iubita mea" (http://www.trilulilu.ro/verbiaj/563bff6049bf38) si abia amu vad, ca tolomacu, ca cel ce ma indeamna la beutura mintilor sufletului e.. dumneata. Si mai gasesc in audio-urile tale o piesa, Chitara Rece, care mi-a facut pielea de gaina, mi-a aburit monoclul si m-a redus la tacere brusc. Stii tu de ce.
Multam..

Anonim spunea...

Suna intr-un mare fel rugaciunea pe tiganeste. Super idee. Geniala fotografia.

KV

verbiaj. spunea...

rromale! (prieteni!). camen ăc paharo moleia? (vreţi un pahar cu vin?) că eu aş bea unul în cinstea voastră. îmi place să ne ţigănim frumos (o fi oximoron?). cred că orice limbă e frumoasă când e folosită pentru poezie. vi i-am arătat pe compatrioţii voştri în alb şi negru, cu bune şi cu rele. m-a frapat că o parte extrem de consistentă din ghid e ocupată cu variaţiuni ale cuvântului ciorimos. e şi asta o cultură, până la urmă, o trăsătură indelebilă a personalităţii numiţilor.

panta, voi urmari imediat delirul tau, sunt sigur ca ai facut alba-neagra cu clipuri youtube şi cuvinte colorate.

dede, sper sa te respecte si ei tot de la distanta si sa stea cat mai departe de buzunarele tale prin trolee.

aky, poezia recitata de malaele i-am dedicat-o lui basescu, dupa episodul cu tiganca imputita din presa :)

kolonele, in tiganeste la colonel se zice... colonel, deci i-ai putea intelege perfect daca te-ai auzi strigat pe strada.

runbaby spunea...

hai sa-ti ghicesc :)!

pantacruel spunea...

verbiaj,
revin putin la dobrin,
si la 'poarta raiului'
descrisa de menestrelul dede.
a scris si adrian georgescu, ala de la ev.z, o variatiune...

'După Mops, s-a dus şi Gîscanul: trusa de scule a lui Dumnezeu e acum completă. Cînd va fi în faţa unei porţi pe care nici El să n-o ştie descuia, se va întoarce către locotenenţii lui celeşti şi le va spune: “Nu merge. Aduceţi-mi dobrinul şi dumitrachele!”.'

verbiaj. spunea...

runbaby, hai sa-mi ghicesti, chiparoaso!

panta, iti dai seama ce campionate fara blaturi sunt acolo, sus.

Anonim spunea...

Blogul tau se incarca greu de tot de la trluliruri si you-tuburi.. :( N-ai o solutie? :)

verbiaj. spunea...

ellaida, stiu ce trebuie facut. sa apelez la rabdarea voastra :)

Unknown spunea...

Lb tig e cu sonor adica melodioasa si se spune ca este cea msi dulce